måndag 7 oktober 2013

Man saknar inte kon förrän båset är tomt...

...eller hur är det man brukar säga?

Äntligen har jag fått tillbaka min dator!

En morgon i augusti visades bara ett stort frågetecken på skärmen, och det gick inte att komma vidare! Jag kände paniken komma lite lätt krypande... "Hur länge sen var det jag köpte Mac egentligen? Det var inte så länge sen va...? Den känns ju fortfarande ganska ny... Och den var inte så billig heller har jag för mig... Var sjutton har jag gjort av kvittot?! Mannen som inte tyckte att jag skulle köpa en sån dyr dator, han förstod liksom inte vitsen, "när man lika bra kan köpa en bra PC för en tredjedel av vad en Apple-dator kostar". Bara han inte säger "vad var det jag sa?"..." var tankar som snurrade runt i mitt huvud på någon sekund.

Lillebror hämtade Mac och försökte göra någon form av första hjälpen, men förgäves! När han på eftermiddagen berättade att frågetecknet som jag hade fått upp på morgonen kallades "Question mark of Death"förstod jag att hoppet var ute.

Efter att ha vänt upp och ned på halva huset hittade jag åtminstone kvittot, bara för att inse att det var som jag misstänkte; den dagen hade det gått ett år och tre veckor sedan jag köpte Mac. Apple ger ett års produktgaranti. Jag åkte ändå tillbaka till Elgiganten för att ge det ett försök. Konsumenträtten i Sverige är trots allt ganska generös, och det har hänt förr att jag har kunnat argumentera mig runt knepiga regler och till slut fått min vilja igenom.

Det blev många turer fram och tillbaka. En sammanfattning finns i nedan inklippta mejl, till Elgiganten från mig, när jag började ledsna på deras beteende.

"Hej!
 
I fredags eftermiddag fick jag ett sms från er där det stod att jag skulle kontakta er. Jag gjorde detta omgående och fick då beskedet att en del av hårddisken var trasig (vilket jag även meddelat vid inlämnandet). Jag mottog även kostnadsförslag och bad att få återkomma, lovade att göra detta senast tisdag 17 sept.
 
Eftersom jag inte har hanterat datorn på något felaktigt sätt (mig veterligen), inte tappat den,  inte gått runt med den särskilt ofta, och inte heller laddat ner något "ovanligt" på den, utan mest använt till den att surfa, betala räkningar och laddat ner lite bilder från en vanlig Canon-kamera, vill jag hävda att någon komponent i datorn måste ha varit felaktig eller av typen "måndagsexemplar", då den har havererat efter endast ett år och tre veckor. Jag hävdar därför att reparationskostnaden bör hanteras enligt Konsumentköplagen, och därmed betalas av säljaren. Vilket jag även talade om för er fredagen den 13 sept.
 
Jag ringde er, som utlovat, redan i måndags den 16 sept, och talade om att jag står fast vid min ståndpunkt att jag tycker att detta går under Konsumentköplagen, och att jag behöver ha ett intyg/beskrivning över på vilket sätt jag har varit så oaktsam att datorn har gått sönder. Ni sa då att det inte fanns någon uppgift i servicehandlingarna som visade vad som åsamkat skadan, men att ärendet skulle skickas vidare, och att jag sedan skulle få ett meddelande via mejl som beskrev vad jag har gjort för fel.
 
I tisdags den 17 sept fick jag återigen ett sms där jag blev ombedd att ringa upp, vilket jag gjorde. Ni ville då veta om jag godtog kostnadsförslaget, och några noteringar om vårt samtal från dagen innan fanns inte. Jag talade om vad vi kommit överens om då, och fick beskedet att en servicerapport med beskrivning om på vilket sätt jag har varit så oaktsam att hårddisken har gått sönder, skulle vara inkluderad.
 
Idag fick jag nedanstående mejl, där jag fortfarande bara blir ombedd att tala om om jag godtar kostnadsförslaget eller inte. Jag saknar fortfarande beskrivning över hur jag har hanterat datorn felaktigt.
 
För att vi ska komma vidare i denna fråga behöver jag alltså en skriftlig beskrivning över på vilket sätt jag har hanterat datorn så felaktigt att den hårddisken har gått sönder. Jag hävdar fortfarande att detta är ett fel som inte skulle uppstått om datorn varit felfri vid köpet, och att Elgiganten därför bör stå för reparationskostnaden. En iMac för nästan 12 tkr ska hålla längre än ett år.
 
Jag har blivit uppmanad att lämna ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden, men hoppas att vi istället ska kunna lösa detta på annat sätt.
 
Jag har varit i kontakt med Elgiganten i Gävle många gånger tidigare. Jag har köpt samtliga datorer, läsplattor, GPS och kameror hos er, och har fram tills nu alltid blivit bemött på ett mycket professionellt och trevligt sätt! Hoppas dock på en snabb lösning av detta, då ni har min trasiga dator hos er, vilket jag tror att varken ni eller jag tycker är särskilt tillfredsställande.
 
Med vänlig hälsning
 
Maria Norman"
 
Efter några dagar fick jag ett svar. 
"Hej Maria

Jag har tagit beslut om att vi på Elgiganten står för denna kostnad. Apple i sig, är stenhård i Garanti och reklamations ärenden. Dem anser att bevisbördan ligger på dig! Hade det varit ett ursprungsfel så hade det visats under första året anser dem. Därav tar inte dem något på andra eller tredje års reklamation. Det som återstår är ju "den förväntade livslängden" som finns i konsumentköplagen. (Vilket Apple i dagsläget inte tar hänsyn till) Jag håller med om att en produkt för 12 tkr. bör man kunna anse ska hålla längre än 1år.  Hade det varit en Appletv för 800:- så kan jag däremot tycka att man tyvärr måste köp en ny. Så är ju inte fallet i detta ärende.
 Jag ser även att du begärt att få en "skriftlig beskrivning över på vilket sätt du har hanterat datorn felaktigt". Det kommer du inte kunna få av oss, då bevis bördan ligger på dig att bevisa ursprungsfel. Apple kommer därför aldrig ge oss ett svar på "hur man hanterar en produkt felaktigt" för bevisbördan ligger inte hos dem. Tyvärr.

 Jag hoppas du blir nöjd med mitt svar och jag ber om ursäkt för att servicen har dragit ut på tiden."


Jag kände mig nöjd med kontentan i hans svar, att Elgiganten skulle stå för reparationskostnaden. Jag valde därför att inte bråka med honom om att jag tyckte att även om bevisbördan ligger på köparen efter ett år, så har denne trots allt rätt att av säljaren få veta vad felet har bestått i, för att överhuvudtaget ha en chans att motbevisa. Men jag valde att svälja hans resonemang. För den här gången.

Efter över en månad hämtade jag i lördags ut Mac. För att några timmar senare inse att den inte hittade något operativsystem! GAAHHH! Åter till butiken, och inlämning av dator.

Men idag, äntligen, fick jag hämta Mac, för förhoppningsvis sista gången. Hårddisken verkar sitta där den ska, och än så länge hittar den sitt operativsystem. Jag håller tummarna för att det fortsätter så!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar